Esti client SeniorERP? Login aici
Implementare ERP, CRM, BI, SFA si SCM pentru distributie, productie, servicii si retail

Adaptarea unui WMS la schimbarile dinamice ale strategiei de business

Articol scris de: Dr. ec. George Ogrinja, Director Supply Chain, Profesor asociat Facultatea de Cibernetica, Statistica si Informatica Economica, ASE Bucuresti

Continuarea articolului Dinamica mediului de afaceri impinge limitele solutiilor WMS


Crearea unui mediu operational Lean si Agile pentru satisfacerea cerintelor specifice ale clientilor

Adaptarea permanenta a strategiei de business la cerintele pietei solicita sisteme WMS capabile sa se reconfigureze la cerintele clientilor-utilizatori, fara a mai astepta compania IT sa-si gaseasca timp in agenda de lucru pentru a face schimbarile de sistem solicitate.

Exista doua tipuri de configurari ale sistemelor WMS:
a) configurarea aplicatiei care permite schimbarea modului de lucru, a interfetelor utilizator;
b) configurarea regulilor de business (business rule) pentru adaptarea modului de operare al depozitului la cerintele clientilor.

Cu alte cuvinte, crearea de noi forme, interogari, rapoarte, etichete, sarcini de lucru, asocieri de resurse, reguli de business etc., care nu au fost incluse in sistemul original, sunt posibile fara modificarea codului sursa.

Flexibilitatea este esentiala pentru adaptarea operationala a companiei la modelul propriu de business, iar sistemele WMS care functioneaza pe baza regulilor de business si-au demonstrat flexibilitatea, deoarece permit configurari nerestrictive ale fluxurilor de lucru.

Cateva recomandari pentru sustinerea unei solutii usor adaptabile la obiectivele companiei:

a) Obtinerea de functionalitati standard WMS in conditiile unui mediu de business non-standard
Orice afacere are procese, servicii si modele de distributie unice care-i permit mentinerea si extinderea avantajelor competitive in piata. Niciun furnizor de solutii WMS nu poate anticipa si pre-configura initial parametrii si setul complet al regulilor de business specifice companiei.

b) Adaptarea operationala rapida la cerintele dinamice ale pietei
Reconfigurarea solutiei WMS se face fara modificarea codului sursa.
Rezultatul: reducerea costurilor, implementarea rapida a schimbarilor operationale, cresterea randamentului investitiei si diminuarea riscurilor schimbarii.

Cazurile practice de schimbari Lean si Agile pe care le-am intalnit s-au referit in principal la configurarea regulilor WMS de business pentru adaptarea fluxurilor de proces in conformitate cu cerintele de afaceri.
Reconfigurarea se realiza atunci cand cerintele clientilor nu mai erau acoperite de procesele WMS sau o parte din activitatile depozitului nu mai erau controlate de sistem. Ca efect, se producea o scadere a acuratetii datelor in sistem odata cu cresterea numarului de procese aflate in afara controlului WMS.

Diferenta majora dintre organizatiile de succes si organizatiile slabe este data de calitatea definitiei proceselor si a modului de executie al acestora.

In general, fluxul proceselor este revizuit dupa primirea unor reclamatii din partea clientilor sau dupa o perioada de timp de la constatarea slaba a performantei depozitului. Sunt rare cazurile de revizuire proactiva a fluxurilor de proces.
Warehouse Management Software Could Be the Solution

Pentru a face fata provocarilor de reducere a costurilor, implementarea best practice-urilor si monitorizarea detaliata a starii proceselor de Warehouse este esentiala in cresterea productivitatii depozitului.

Se pot elabora pe baza regulilor de business WMS si a restrictiilor impuse de acestea, strategii de executie a task-urilor care sa permita optimizarea activitatii depozitului.
De aceea, reconfigurarea fluxurilor de lucru si revizuirea tehnologiei curente poate reprezenta solutia imbunatatirii performantei proceselor.

Exemple concrete de reconfigurare:

1. Reguli de configurare orientate pe client
In procesul de pack/ship – cazurile de reconfigurare sunt frecvente in cazul furnizorilor 3PL de servicii warehouse unde fluxurile de lucru pick/pack/ship variaza in functie de cerintele clientului (modul de consolidare a comenzilor si formarea unitatii de incarcatura, etichetarea ambalajelor, setul complet al documentelor de expeditie, modul de transport, etc).
In procesul de facturare a serviciilor warehouse catre clienti – fluxurile de monitorizare a stocului si a activitatilor de operare in depozit in vederea facturarii serviciilor 3PL variaza in functie de contractele de outsourcing ale clientilor.
In procesul de picking – setarea regulilor de business in conformitate cu cerintele clientilor stabilite in contractul de vanzare-cumparare Furnizor-Client.

De exemplu:
A) In domeniul industriei de asamblare exista situatii frecvente in care nu se admite onorarea partiala a comenzii. In aceste situatii sistemul rezerva stocul pentru liniile de produse existente (de exemplu pune “Hold” pe starea de picking a liniilor respective) si dupa aprovizionarea liniilor de produse “lipsa in stoc” trece automat comanda clientului in starea “Ready for picking”. De remarcat ca operatorii de picking nu pot vizualiza liniile de comanda aflate in starea “HOLD” pentru a nu se permite colectarea si livrarea partiala a comenzii, incalcandu-se astfel prevederile specifice contractuale.
B) In domeniul industriei farmaceutice, alimentare etc., exista key accounts care impun regula de livrare “produse dintr-un singur lot”. Sistemul WMS trebuie sa permita reconfigurarea regulilor de picking specifice acestor clienti principali prin definirea unei optiuni “single lot” in criteriile de compatibilitate ale regulilor de picking.

2. Reguli de configurare orientate pe proces
Fluxurile de lucru se constituie in functie de conditiile de manipulare, pastrare sau livrare a marfurilor.

Exemple:
2.1. Configurarea proceselor INBOUND
2.1.1. Expedierea rapida a backorderelor

Utilizarea “cross-docking” pentru expedierea rapida a produselor lipsa din comanda initiala (in situatia in care clientul admite constituirea in backordere a produselor care nu au fost livrate) poate reprezenta o solutie de fidelizare a clientului.

Fluxurile multiple de lucru “Inbound” pot fi configurate, in functie de tipurile de task-uri permise de WMS. Unul dintre acestea este fluxul de “cross-docking” care poate fi realizat daca sistemul include in categoria “Inbound Logistics Tasks” a task-ului de “Cross-docking”. In definirea fluxului de “cross-docking” pot fi asociate si serviciile VAS (Value added services) de tip “Customer compliance labeling” in situatia in care ambalajul nu este etichetat de furnizor sau clientul/ transportatorul solicita un format specific de etichetare.

2.1.2. Optimizarea resurselor de stocare – prin configurarea proceselor de putaway

Pentru alocarea optima a resurselor de stocare (spatiu, operatori, echipamente) regulile care stabilesc fluxurile de lucru ale procesului de putaway se bazeaza pe urmatorii parametri: viteza de rotatie, volum, serie loturi, reguli de rotatie a stocurilor pentru reducerea riscurilor de invechire sau expirare, alte restrictii de stocare.

In general procesul de re-slotting (realocarea celulelor vechi) este reconfigurat odata cu procesul de putaway (alocarea de celule noi in conformitate cu regulile de re-slotting). A se vedea importanta procesului de re-slotting prezentata detaliat in articolele anterioare.

Configurarea corecta a procesului de putaway permite cresterea productivitatii depozitului si implicit reducerea costurilor operationale.

2.2. Configurarea proceselor de picking
2.2.1. Configurarea metodologiei de picking

Realocarea metodelor de picking se face de obicei la schimbarile intervenite in profilul comenzilor. Tendinta actuala in profilul comenzilor este: multe comenzi, comenzi mai mici, cateva linii pe comanda.

De exemplu, ca urmare a acestor schimbari in profilul comenzilor, “pick and pack intr-un singur pas”, mai exact colectarea directa a produselor in containerul de transport al produselor a devenit una dintre cele mai frecvente metodologii de picking. Prin eliminarea operatiilor de ambalare din pasul 2 (pick si apoi pack) se asigura aplicarea principiului “The fewer touches of product, the less cost of shipping an order”.

Diversitatea portofoliului de produse si a canalelor de vanzare, solicita WMS-ului metode diverse de colectare a produselor: Order picking, Wave picking, Zone picking, Bulk/Batch picking si combinatii ale acestora pentru reducerea timpilor de deplasare (waste time).

Ce posibilitati de definire a structurii depozitului si ce modalitati de definire si alocare a metodelor de picking ofera tool-urile WMS-ului? Cum sunt definite regulile de grupare a comenzilor clientilor si consolidare a comenzilor de picking?

wms depozit

2.2.2. Setarea regulilor de lansare a comenzilor de picking

Sa presupunem ca prin metodologia de picking s-a stabilit metoda de colectare Pick Wave care presupune constituirea unei comenzi de picking prin gruparea pe diverse criterii a mai multor comenzi de vanzare. Printre criteriile generale de consolidare a comenzilor clientilor, amintim: numar comanda, transportator, zone de picking, prioritati de livrare, clienti, calendarul rutelor de livrare, destinatii, etc.

Exemple de configurari care asigura adaptarea depozitului la cerintele operationale de business. Sa presupunem ca depozitul livreaza dimineata comenzile online ale clientilor printr-un transportator de curierat rapid pe care il vom numi generic “Express”. Variante posibile de configurare a metodei de picking prin regulile de business:

A) Alegerea criteriului de selectie Carrier “Express” va consolida intr-un singur document de picking toate comenzile de curierat aferente transportatorului “Express”.
Liniile consolidate de picking din primul pas vor fi resortate si repartizate in faza de ambalare pe comenzile clientilor. Ce posibilitati de sortare a liniilor de picking pe clienti ofera depozitul?
B) Alegerea criteriilor de selectie “Carrier” si “Order number” va genera cate o comanda de picking pentru fiecare comanda client livrabila prin acelasi transportator Express.
A doua metoda de configurare a procesului de picking permite aplicarea metodei pick and pass prezentata anterior, care este operationala si in cazul depozitelor cu echipamente simple de manipulare a produselor.

Se pot crea criterii complexe de selectie si grupare a comenzilor de livrare prin definirea mai multor criterii de selectie si asignarea de prioritati asupra atributelor criteriilor de selectie.

Concluzie: In functie de dotarile tehnice ale depozitului cu echipamente de manipulare a produselor, WMS-ul se poate reconfigura pentru satisfacerea rapida a cerintelor dinamice ale clientilor.

2.2.3. Setarea regulilor de alocare a produselor in comenzile de picking – cele mai frecvente configurari/reconfigurari se refera la modul de alocare a produselor in listele de picking.

Setarile de “picking business rules allocation” pot fi:
a) generale: de exemplu cele referitoare la rotatia stocurilor FIFO (First In, First Out) or FEFO (First Expired, First Out), prioritizarea taskurilor de picking pe unitati de masura (colectarea comenzilor in ordine: paleti, cutii, produse individuale prin utilizarea conversiei unitatilor de masura creste productivitatea depozitului) etc.
b) specifice in conformitate cu cerintele clientului – restrictiile de calitate, cantitate din contractele de vanzare-cumparare sunt definite in atributele regulilor de picking (cateva exemple au fost prezentate anterior in cap. “reguli de configurare orientate pe client”).

3. Reguli de configurare orientate pe produs/comanda

Implementarea eficienta a strategiei de postponement a permis producatorilor sa realizeze configurarea produselor clientilor make-to-order (MTO) si assemble-to-order (ATO) in interiorul centrelor de distributie. Trecerea de la productia de masa make-to-stock (MTS) la productia customizata de masa (mass-customization) a schimbat complet rolul depozitelor in procesul de supply chain de adaptare rapida la cerintele pietei.

WMS-urile pot oferi optiuni de configurare a produselor si control al stocului elementelor componente, facilitati de monitorizare a starii task-urilor de asamblare, planificare, monitorizare si alocare a fortei de munca, controlul stocului produselor finite realizate la comanda.

Ce servicii VAS (kitting, light assembly, etc) de configurare a produselor la comanda ofera WMS pentru implementarea strategiei de postponement? (a se vedea si textele anterioare referitoare la importanta acestei strategii in procesul de supply chain).

4. Reguli de configurare orientate pe utilizator
4.1. Task Type Assignment Rules – Rules Engine poate asigna task-uri operatorilor pe baza abilitatilor si echipamentelor necesare (caracteristici, capacitate).
4.2. Personalizarea interfetelor utilizator si a fluxurilor de realizare a sarcinilor de lucru pe terminalele mobile.

De exemplu, pentru simplificarea executiei operatiunilor de Pick, Pack si Ship se poate realiza configurarea operatiunilor de confirmare pe aceeasi pagina a terminalului mobil?
Se pot adauga tag-uri sau campuri de captare aditionala a informatiilor, ascunde campurile inutile si atribui valori implicite in procesul de reconfigurare a interfetelor utilizator?
Se pot configura fluxurile de lucru pe utilizatori sau grupe de utilizatori?

5. Interfetele cu sistemele de manipulare a produselor

Rolul in permanenta schimbare al depozitelor in supply chain – de la depozite traditionale de stocare la centre de distributie si apoi la centre de full-service fulfillment a crescut semnificativ importanta sistemelor de manipulare a produselor in cresterea nivelului de servire al clientilor.

Exemple:
A) In companiile de retail WORLD CLASS produsele sunt receptionate in depozit sub forma de paleti dar sunt comisionate si impachetate individual prin utilizarea intensiva a echipamentelor automate de manipulare si etichetare a produselor si livrate “same day” cu ajutorul serviciilor de curierat rapid.
B) Magazinele si supermarket-urile traditionale incep sa fie configurate pentru a permite livrarile cererilor provenite prin canale multi-channel. Functiile de reaprovizionare traditionale sunt acum suplimentate de facilitatile de onorare a comenzilor online, fie prin rezervarea online a produselor si achizitionarea lor directa din magazine, fie prin livrarea la domiciliu a produselor comandate online.

Tendinta de dezvoltare a depozitelor catre Fulfillment centers solicita WMS-urilor facilitati de configurare a interfetelor cu sistemele WCS de control al device-urilor MHS, cum ar fi: conveiere, carusel, pick-to-light, pick-to-voice, sistemele RFID, etc.

Ce standarde de comunicare a informatiilor dintre WMS si WCS sunt asigurate prin Solutia WMS?
Cum lucreaza WMS si WCS impreuna (functionalitati, date, interfete, raspuns si raportare)?

6. Interfete add on necesare pentru adaugarea de noi functionalitati
Se pot crea interfete add on pentru managementul serviciilor 3PL, control transport, yard management, billing management, etc.?

7. Transparenta proceselor prin facilitati extinse de raportare
Se pot realiza rapoarte personalizate prin configurarea individuala a optiunilor de analiza?

 

Descarca acum prezentarea sistemului SeniorWMS!

 
Comentarii

Nici un comentariu inca.