Esti client SeniorERP? Login aici
Implementare ERP, CRM, BI, SFA si SCM pentru distributie, productie, servicii si retail

Cum poti sa reduci costurile logistice?

Pretul este un subiect sensibil atat pentru consumatori, cat si pentru companii. Primii isi doresc sa plateasca cat mai putin pentru produsele pe care le achizitioneaza, iar cei din urma vor sa obtina un profit cat mai mare din comercializarea lor. Pentru a obtine un echilibru intre preturi accesibile si profit ridicat, companiile apeleaza la diverse metode de reducere a cheltuielilor.

Desi scaderea costurilor este importanta, aceasta nu trebuie sa afecteze componentele de baza ale afacerii. Scoaterea masinilor de pe teren, concedierea de personal, micsorarea stocurilor sau alte masuri care ar reduce pe loc anumite cheltuieli pot dauna afacerii si pot duce la pierderi pe termen mediu si lung, mai ales daca ariile cu probleme nu au fost identificate corect.

Implementarea unor sisteme informatice este o investitie importanta, iar evolutiile tehnologice au facut ca acestea sa fie din ce in ce mai accesibile companiilor. Astfel, din dorinta de a fi cat mai eficienti, managerii aleg sa implementeze un ERP, destinat automatizarii majoritatii fluxurilor interne, gestionarii relatiilor comerciale cu furnizorii si clientii, cresterii productivitatii angajatilor samd. Apoi, completeaza sistemul informatic pe care il au cu un instrument Business Intelligence, o solutie performanta de raportare destinata in general factorilor de decizie, cu ajutorul careia se pot urmari indicatorii afacerii in cel mai usor mod si pot fi luate masurile potrivite la timp. Ca sa optimizeze si activitatea departamentelor de marketing, vanzari si service, apeleaza la sistemele de tip CRM, crescand astfel calitatea serviciilor oferite clientilor si prospectilor.

In final, arunca o privire asupra afacerii lor si observa ca totusi mai sunt arii ce pot fi imbunatatite:

  • Angajatii din depozit nu fac fata teancului de comenzi care vin la sfarsitul zilei, dupa ce pana la momentul respectiv nu prea au avut activitate.
  • Din cauza fluxului mare de munca de moment pot gresi atunci cand trebuie sa pregateasca comenzile pentru clienti, acestia din urma primind de multe ori alta marfa decat cea pe care au comandat-o.
  • Timpul dedicat picking-ului sau receptiei este destul de ridicat, iar accesul la informatii este greoi.
  • Apoi, observa ca uneori este prea multa marfa in depozit, iar alteori nu pot fi onorate comenzile pentru ca este prea putina.

Nevoia acuta de a planifica stocurile, de a urmari si controla activitatea din depozit a dus la aparitia unei suite de sisteme informatice al caror rol este de a planifica si optimiza aceste tipuri de activitati, denumirea lor generica fiind SCM (Supply Chain Management). Acestea gestioneaza intreg lantul logistic asigurand un nivel al preturilor cat mai corect prin controlul cheltuielilor generate de aprovizionarea si depozitarea marfurilor.

Pentru fiecare dintre aceste componente exista cate o solutie software dedicata, ce asigura un control eficient al activitatilor specifice, astfel:

1. In ceea ce priveste aprovizionarea, componenta SCM destinata planificarii si previzionarii necesarului de stoc ofera informatii despre ce, cat, cand sa comanzi si unde sa stochezi marfa. Aceasta rezulta in:

  • Costuri mai mici cu stocarea, pentru ca nu mai apar situatii in care este tinuta in stoc mai multa marfa decat cea necesara.
  • Nu se mai pierd bani cu produsele care expira in depozit.
  • Clientii sunt multumiti pentru ca primesc marfa dorita la timp.
  • Nu se achizitioneaza marfa in plus daca aceasta exista deja in alt depozit sau locatie etc.

2. Odata ajunsa in depozit, marfa trebuie aranjata, iar angajatilor trebuie sa le fie usor sa o gaseasca atunci cand pregatesc comenzile. Sistemele WMS (Warehouse Management System) creeaza si controleaza fluxurile de lucru din cadrul depozitului, preluand astfel functia de stocare din suita SCM. In acest mod:

  • Sunt reduse costurile cu depozitarea pentru ca WMS-ul ofera solutii pentru folosirea eficienta a spatiului, sugerand celulele sau randurile disponibile si calculand modalitatile cele mai bune de stocare pe baza datelor de intrare furnizate de utilizator.
  • Angajatii din depozit gasesc usor produsele dorite, pentru ca marfurile sunt etichetate (pentru etichetare imprimantele utilizeaza riboane din ceara sau rasina si ceara) si pot fi identificate cu ajutorul dispozitivelor de scanare a codurilor de bare.
  • Timpul de picking si de livrare este mai mic.
  • Nu mai apar erori la prelucrarea comenzilor pentru ca transferul de informatii intre depozit si ERP este automatizat.

 

Intreaga suita de sisteme SCM este destinata optimizarii costurilor in cel mai sanatos mod, atat pentru companie cat si pentru clientul final. Reprezinta o investitie inteligenta pentru ca duce la o scadere a costurilor bazata pe informatii de actualitate si calcule amanuntite ale indicatorilor afacerii.

Vrei sa afli mai multe detalii?