Esti client SeniorERP? Login aici
Implementare ERP, CRM, BI, SFA si SCM pentru distributie, productie, servicii si retail

Cum sa ai un magazin online de succes: portal B2C integrat cu sistem ERP

Popularitatea comertului electronic se datoreaza in primul rand flexibilitatii ridicate a platformelor de vanzare online pentru utilizatorii finali. Fie ca sunt persoane fizice sau companii, acestia au la dispozitie in orice moment al zilei un portal online pe care il pot accesa pentru a vizualiza oferta unei companii si prin intermediul caruia pot achizitiona produsele sau serviciile dorite. Practic, reprezinta un mod mult mai comod de a face cumparaturi.

Datorita costurilor scazute de lansare, mentenanta si promovare, foarte multe companii sunt tentate sa puna la dispozitia consumatorilor lor si un magazin online. O astfel de abordare trebuie realizata insa cu o serie de masuri de siguranta, deoarece si acest canal de vanzare trebuie controlat, masurat si evaluat la fel de riguros ca in cazul vanzarii traditionale. Astfel, daca pentru vanzarea prin agenti compania foloseste un sistem SFA pentru preluarea comenzilor de pe teren si un sistem ERP pentru centralizarea si prelucrarea acestora, si magazinul online trebuie integrat cu sistemul ERP. In acest mod, beneficiile resimtite de clientii obtinuti prin canalele traditionale ca urmare a utilizarii ERP-ului in cadrul companiei, vor fi resimtite si de clientii care vin din mediul online, beneficii precum timp mai redus de livrare, siguranta onorarii comenzilor plasate conform cerintelor specificate, transparenta preturilor comunicate, garantia calitatii serviciilor promise.

Unele dintre cele mai frecvente probleme ale clientilor care aleg sa cumpere produse prin intermediul unui portal B2C ( Business to Consumer / magazin online ) sunt legate de comunicarea defectuoasa cu furnizorul, ceea ce rezulta de multe ori in neconcordante aparute intre comanda facuta si produsul primit. In momentul in care un client plaseaza o comanda pe internet si mai mult decat atat, o si achita pe loc prin intermediul unei plati de pe card, se asteapta sa primeasca exact produsele dorite, la data de livrare promisa. Cu siguranta niciun client nu va mai cumpara a doua oara de pe acel site daca este anuntat ca produsele deja platite nu mai sunt pe stoc, ca preturile s-au modificat sau ca livrarea este intarziata. Aceasta poate fi o cauza pentru care multe afaceri online esueaza inca din primele luni de existenta.

Cum functioneaza un portal B2C/magazin online integrat cu un sistem ERP?

Un utilizator online aflat in cautarea unui anumit produs, odata ajuns pe site, va analiza oferta curenta a companiei iar in cazul in care este multumit de informatiile afisate va plasa o comanda. Practic, putem spune ca portalul B2C reprezinta front-office-ul companiei. Ca “reprezentant” al companiei, magazinul online trebuie sa garanteze corectitudinea informatiilor pe care le comunica. In lipsa unui sistem ERP, acesta ar trebui actualizat de fiecare data cand intervin schimbari in politica de preturi, modificari ale stocului, ale specificatiilor produselor etc. Integrarea cu ERP-ul insa scuteste angajatii companiei de a actualiza periodic portalul B2C, acesta preluandu-si informatiile necesare direct din sistem.

magazin online ecommerce

Dupa ce utilizatorul plaseaza comanda, aceasta ajunge in back-office, adica in sistemul ERP, unde este procesata: sunt emise documentele necesare (facturi, avize), este trimisa la depozit imediat iar aici produsele sunt pregatite pentru livrare. In tot acest timp, utilizatorul poate vedea in contul sau de client stadiul in care se afla comanda plasata. Totul se realizeaza intr-un timp foarte scurt deoarece datele sunt preluate automat si nu este nevoie de o persoana intermediara care sa preia comenzile de pe portalul B2C, sa le centralizeze, sa realizeze documentele necesare pentru fiecare in parte si sa le si trimita la depozit. Astfel se elimina si riscul aparitiei de erori la procesarea comenzilor.

Asa cum portalul B2C preia informatii de actualitate despre produse din sistemul ERP pentru a le pune la dispozitia vizitatorilor site-ului, si sistemul ERP preia informatii de actualitate din portal, precum datele de contact ale noilor utilizatori, o noua adresa de livrare sau un nou numar de telefon al unui utilizator mai vechi, preferintele de plata ale clientilor etc.

Cu acest schimb de informatii puternic facilitat de integrarea celor doua sisteme, cresc posibilitatile de utilizare eficienta a portalului B2C, rezultand in beneficii precum:

  • Reducerea costurilor de operare a magazinului online si implicit al procesarii comenzilor suplimentare;
  • Cresterea veniturilor companiei prin abordarea segmentului de consumatori online;
  • Imbunatatirea relatiei cu clientii prin asigurarea transparentei informatiilor (preturi, istoric, detalii produse);
  • Reducerea costurilor de promovare a produselor prin utilizarea instrumentelor specifice mediului online: bannere interactive, retele de socializare, newslettere promotionale etc. si de fidelizare a clientilor prin preturi speciale la achizitia online, discount-uri in functie de istoricul comenzilor etc.

Modalitatile de promovare a unui portal B2C sunt limitate doar de imaginatia companiei care alege vanzarea online, iar integrarea acestuia cu sistemele de gestiune a resurselor intreprinderii aduce beneficii majore pentru ca pe de o parte reduce costurile si automatizeaza procesele operationale si pe de alta parte ofera servicii de calitate noului segment de clienti, facandu-i sa revina si sa recomande mai departe magazinul online.

Chiar daca metodele de vanzare online sunt mult mai comode decat cele clasice, necesitand doar efortul de a cauta produsele sau serviciile dorite pe internet si de cele mai multe ori preturile sunt mai convenabile, clientii nu vor fi dispusi sa plateasca pentru servicii de slaba calitate sau informatii eronate. Astfel, avantajul competitiv il vor avea doar companiile care vor veni in intampinarea nevoilor clientilor sai cu solutii informatice integrate, care sa acopere intreaga gama de servicii necesare bunei desfasurari a procesului de vanzare online.

Vrei sa afli mai multe detalii?