Esti client SeniorERP? Login aici
Implementare ERP, CRM, BI, SFA si SCM pentru distributie, productie, servicii si retail

Urmatorul pas in afaceri: Portal ecommerce integrat cu sistemul ERP

Portalul ecommerce a constituit pana recent alternativa de nisa pentru canalele de vanzari clasice: magazine proprii, Key Accounts, vanzare directa, prin agenti sau distribuitori, MLM si telesales. In conditiile in care, conform celor mai recente studii in domeniu, aproximativ 22% din populatia Romaniei a efectuat cel putin o tranzactie in 2011 prin Internet, un magazin online reprezinta un canal de vanzare greu de ignorat. La acest avantaj se adauga faptul ca prin Internet poti targeta cele mai profitabile segmente de consumatori: de la consumatorul urban, cu venituri medii si mari, pana la departamentele de achizitii din marile companii locale si multinationale.

Solutia pentru o comunicare mai rapida, mai corecta si mai profitabila cu fiecare client

In ciuda premiselor favorabile si a costurilor aparent reduse, conform unui studiu realizat de Underclick.ro in 2010, in fiecare zi un magazin online este inchis. Un factor important in aceasta statistica consta intr-o abordare gresita a portalului ecommerce: acesta este tratat deseori exclusiv ca un canal de promovare si nu un canal de distributie asumat de companie, care sa fie permanent masurat si eficientizat.

Cele mai de succes magazine online au obiective clare, conforme cu strategia de afaceri. In plus, cele mai multe companii esueaza la capitolul viteza de reactie, obligatoriu in mediul online. Interfatarea magazinului online cu platforma ERP permite urmarirea performantei portalului ecommerce, masurarea impactului asupra business-ului in paralel cu celelalte canale de vanzare si luarea de masuri pentru cresterea aportului acestuia la veniturile companiei. In plus, o astfel de platforma integrata sustine prin instrumente specifice o comunicare mai rapida, mai putin costisitoare si mai corecta cu fiecare client. Pentru a evidentia principalele beneficii ale utilizarii unei astfel de platforme, am discutat cu trei dintre managerii care au implementat un astfel de sistem in propriile companii, avand obiective si strategii complet diferite. Dl. Cristian Stanciu, General Manager Office Media, ne-a prezentat principalele beneficii resimtite in compania sa in urma integrarii celor doua platforme.

Principalele beneficii ale portalului ecommerce integrat cu ERP-ul

a. Viteza de operare

magazin online portal ecommerceSistemele ecommerce pot fi accesate in orice moment al zilei, 7 zile pe saptamana, 365 de zile pe an si nu presupun un numar prea mare de angajati. Astfel, comenzile din partea clientilor pot fi preluate si in afara programului de lucru al angajatilor companiei. Tranzactiile online pot fi realizate instantaneu, mult mai rapid si mai ieftin, din orice zona geografica. Integrarea portalului cu un sistem ERP presupune ca, ulterior, comanda preluata de pe site sa fie introdusa automat in sistem si va fi doar confirmata, economisind timp si resurse.

„Portalul aduce utilizatorului final un instrument mai usor de folosit. Prospectul isi poate descarca de pe portal catalogul pdf online. Cu o simpla cautare dupa un produs, dupa pret, dupa brand, clientul ajunge mai aproape de ce isi doreste, pentru a lua decizia mai repede.”

b. Densitatea informatiilor si interactivitate

portal e-commerceUn magazin online trebuie sa ofere descrieri, imagini si chiar filmulete de prezentare cu produsele comercializate, pentru a compensa lipsa de interactiune directa cu produsul inainte de achizitie. In functie de tipul produsului comercializat online pot fi oferite informatii suplimentare precum instructiuni de folosire, proceduri de siguranta, demonstratii, specificatiile producatorului sau review-uri din partea altor cumparatori.
”Nomenclatorul de produse este preluat in portal direct din ERP. Orice modificare in text sau in modul de ambalare pe care o facem pe un produs in ERP se sincronizeaza cu site-ul.”

c. Informatii privind disponibilitatea produselor

platforma comert electronic portal ecommerceIn cazul unui magazin online, clientul doreste sa primeasca informatii corecte iar procesul de cumparare sa decurga rapid, fara evenimente neplacute. Dupa ce un client plaseaza o comanda printr-un magazin online, acesta isi poate verifica statusul comenzii, disponibilitatea produsului in stoc, poate verifica daca beneficiaza de discount-uri pe baza istoricului comenzilor etc. Disponibilitatea unor astfel de informatii creste increderea clientului in furnizor.

”Un plus pe care am vrut sa-l oferim fata de client este acela de a sincroniza stocurile cu portalul. De exemplu, un client vrea sa plaseze o comanda si are nevoie de o suta de bibliorafturi albastre. Clientul vede stocul produselor si poate alege alte culori disponibile, in cazul in care cele albastre sunt insuficiente. In felul acesta nu stai la telefon sa explici clientului ca nu ai produsele pe stoc, si exista o finalitate mult mai rapida. Scapam de niste telefoane in plus si de contactarea clientului de multe ori cu riscul de a deveni agasanti.”

d. Mecanisme de fidelizare

soft magazin online ecommerceUn portal online integrat cu un sistem ERP pastreaza toate informatiile referitoare la cumparatori, prin urmare este simplu ca pe baza istoricului comenzilor acestora sa fie acordate discounturi preferentiale in functie de cantitatea comandata, valoarea comenzii, frecventa de cumparare samd. De asemenea, cunoscand mai bine tipurile de cumparatori online, se pot crea oferte personalizate sau campanii de marketing bine targetate.

”Integrarea portalului cu ERP-ul ne usureaza foarte mult munca. Listele de pret sunt gandite dintr-o lista de baza si se pot da discounturi in cascada. In momentul in care un nou partener se inregistreaza in site, intra pe lista mama fara discount, urmand ca in urma discutiei, sa-l trecem pe listele discountate cu cateva bife. Nu sta nimeni cu Excel sau calculator.”

e. Imbunatatirea procesului de comunicare cu clientii

vanzari onlinePrin posibilitatea de a actualiza automat, din sistemul ERP, toate informatiile prezentate pe portalul online, clientul acceseaza de fiecare data informatii actualizate, rezultand intr-un proces de cumparare care se desfasoara mult mai repede. De asemenea, magazinul online este util si pentru agentii de vanzari ai unei companii.

” Nu in ultimul rand, agentul are un suport in timp real pentru vanzare. El poate intra pe loc, alaturi de client, pe site, pentru a vizualiza preturi, articole. Un agent de vanzari nu are cum sa tina minte totul, iar cu ajutorul portalului, in cateva clickuri se poate face oferta. Se elimina etapele de prospectare, durata vanzarii este mai scurta. Acest portal ofera bagajul de cunostinte pe care un agent trebuie sa-l aiba.Pe scurt, portalul creaza premisele pentru un flux informational mult mai rapid.”

f. Economie de timp si resurse

portal ecommerce erpPentru ca un canal de vanzare sa fie eficient, este important ca acesta sa genereze vanzari si sa fie profitabil. Automatizarea procesului de vanzare reduce personalul necesar, scade costurile de administrare si chiar numarul de intermediari. Integrarea portalului cu sistemul ERP presupune si o economie de timp considerabila, nefiind necesare introducerea informatiilor de doua ori sau sincronizari costisitoare intre cele doua platforme.
Portalul ecommerce inlocuieste adeseori cataloagele online si costurile aferente acestora. Actualizarea magazinului online nu necesita costuri suplimentare, fiind realizata direct din ERP si bugetul de livrare a materialelor de promovare poate fi directionat pentru promovarea magazinului online si cresterea numarului de clienti noi.

”Inainte, pe langa carte de vizita, lasam catalogul pentru a sti clientul cine sunt, care sunt produsele. Acum, pe carte de vizita vor fi trecute informatiile persoanei de contact, insotite de mesajul <>. Un catalog tiparit se mai pierde, cel online in schimb, poate fi accesat imediat.Practic ma scade de cei 9000 EUR pe care i-as fi alocat pentru catalog.”

g. Actualizarea automata a preturilor din ERP

erp portal ecommerceIntegrarea portalului online cu sistemul ERP automatizeaza nu doar procesele dinspre site inspre ERP, ci si invers. Unul dintre beneficiile integrarii este posibilitatea de a actualiza automat preturile de pe portal, direct din sistemul ERP.

”Odata stabilite niste criterii pentru listele de pret, modificarile de pret se propaga automat in sistem. Odata stabilita marja de adaos, la introducerea unui nou import sau a unei facturi de marfa, daca pretul scade sau coboara, marja stabilita de mine intial ramane aceeasi. De exemplu, daca avem o intrare noua la hartie A4 si pretul a crescut cu 3% , toate listele, incepand cu lista de pret si in cascada pana la discountul maxim, se modifica cu plus 3%. In alte conditii ne-am fi pierdut in hartii si Excel.” Cristian Stanciu, General Manager Office Media

Portal + ERP in strategia companiilor locale

Lansarea unui portal ecommerce integrat cu sistemul ERP poate sustine strategii de business complet diferite: atragerea unui segment de consumatori noi, completarea altor canale de vanzare, cresterea competitivitatii intr-o piata existenta, imbunatatirea comunicarii cu fiecare client, implementarea unor campanii eficiente de fidelizare a clientilor etc.
Doi dintre managerii care au optat pentru o platforma integrata de portal si ERP vorbesc despre obiectivele acestui canal de vanzare in propriile companii:

Cresterea adresabilitatii unui nou segment de piata

”Eu am vazut in acest portal un instrument foarte util pentru vanzarea produselor Reusch si a produselor de nisa in general. Portarii si in general fotbalistii sunt oameni care nu au prea mult timp liber, pentru care nu conteaza atat de mult pretul unui produs cat performanta. Prin urmare au nevoie de un produs pe care sa si-l poata procura cat mai repede si mai simplu. Orice portar, cand se hotaraste sa-si cumpere manusi, primul lucru pe care-l face este sa caute pe Internet. Acesta a fost considerentul pentru care am lansat magazinul online si cred ca dezvoltarea lui trebuie sa mearga tot pe produse de nisa, produse pe care nu le gasesti oriunde in magazin.” Vasile Cretu, Director General Terra Sport, detine portalul de echipament sportiv www.terrasport.ro

Cresterea competitivitatii fata de acelasi segment de consumatori

” Portalul este necesar in momentul de fata in domeniul nostru. Daca nu am acest instrument si vreau sa ma duc la o multinationala care are buget alocat pe birotica, papetarie, tehnica de calcul, nu ma primeste la negocieri. Integrarea ERP-ului cu un portal online este o conditie obligatorie pentru a ne pastra competitivitatea.”Cristian Stanciu, General Manager Office Media, detine portalul online de birotica, papetarie si tehnica de calcul www.officesupply.ro

Vrei sa afli mai multe detalii?