Cum te ajuta un sistem ERP sa optimizezi costurile logistice?

Sistemul ERP si optimizarea costurilor logistice

Sistemul ERP si optimizarea costurilor de logistica

In general, pentru o firma de import si distributie, in totalul costurilor efective, ponderea cea mai mare revine cheltuielilor aferente activitatilor de natura logistica. Prin urmare, eforturile de eficientizare a activitatii sunt canalizate in primul rand catre rentabilizarea operatiunilor logistice. Iata cateva alternative pentru optimizarea costurilor logistice.

In ceea ce priveste partea de logistica se vede o imbunatatire: acum avem acces mai rapid la informatii privitoare la pret, la situatia stocurilor si de asemenea, putem aproxima data de livrare in functie de informatiile pe care sistemul ERP le furnizeaza. Accesul mai usor la date a simplificat fluxurile de lucru interne si ne-a ajutat sa eficientizam relatia cu clientii.”

Cornelia Radovici, Proprietar Trima – Birotica & Papetarie

In ceea ce priveste cea de-a treia varianta, este vorba de reorganizarea depozitelor (marfa si personal), administrarea eficienta a parcului auto, fluidizarea procesului de aprovizionare si redistributie marfa intre depozite, crearea unor proceduri eficiente de lucru in vederea organizarii preluarii comenzilor de clienti si a urmaririi stadiului livrarilor acestora. Practic, pentru a eficientiza costurile logistice, este necesara o operatiune complexa la nivelul intregii companii.

Sistemul ERP si optimizarea costurilor logistice

Acesta operatiune implica in mare masura existenta unui sistem informatic ERP capabil sa automatizeze fluxurile de lucru si sa urmareasca granular costurile operationale. In ceea ce priveste urmarirea costurilor, un modul avansat de controlling, integrat cu modulele financiar contabile si operationale ale sistemului ERP reprezinta instrumentul de lucru si analiza strict necesar in vederea atingerii obiectivului stabilit mai sus. Acest modul trebuie dublat in cazul de fata de un modul de administrare a parcului auto si de un sistem de Warehouse Management (WMS).

Ce inseamna o economie de un minut si jumatate per comanda la 2000 de comenzi pe zi?

Un depozit de dimensiuni medii (3.000 – 5.000 mp), care este operational 24/7, poate avea pe schimb 20-30 de operatori.

La un numar zilnic mediu de 2.000 de comenzi, o economie de 1.5 minute la pregatirea unei singure comenzi asigura un beneficiu de 1000 min/om/schimb = 16.66 ore/om/schimb = 2 operatori/schimb. Asta inseamna la 20 oameni/schimb o economie de 10 % a costurilor de pregatire a comenzilor.

Pe langa acest lucru, se reduce costul de management aferent administrarii de personal, creste calitatea livrarilor (prin eliminarea erorilor umane), deci, implicit, creste gradul de satisfactie al clientilor.

Cum scazi costurile logistice cand ai propriul depozit?

Implementarea unui sistem WMS

care sa automatizeze toate operatiunile din depozit.

Cresterea acuratetii aprovizionarii

prin planificarea optima a intregului proces.

Managementul parcului auto

cu ajutorul functiilor din ERP sau a unei solutii TMS.

Am castigat pe toate planurile. Cel mai palpabil beneficiu se poate vedea la numarul de linii de comanda executate intr-o zi. Cu WMS am inregistrat intr-o perioada de varf si 12.000 de linii operate, fata de 7.500 inainte de implementare. Diferentele sunt majore, mai ales pe ceea ce inseamna controlul stocului si vizibilitate asupra activitatilor din depozit.”

George Samoila – Director Logistica Royal Computers

Pasi catre automatizarea depozitelor: ERP integrat cu WMS

In domeniul automatizarii depozitelor, cazul ideal este acela al “depozitelor digitale”, complet automatizate.
Pentru realizarea acestui tip de depozit, este necesara o investitie initiala substantiala in soft si echipamente. In cazul in care compania nu este pregatita pentru un astel de cost, exista calea de mijloc a implementarii unui sistem de WM (Warehouse Management) capabil sa aduca reduceri semnificative de costuri.

Un prim pas poate fi facut prin alegerea unei variante “paper based” – pe baza de tiparire de note de colectare si depozitare. Acest tip de sistem organizeaza depozitarea automata a marfii in depozit, regasirea eficienta a acesteia in momentul pregatirii unei comenzi si poate aduce beneficii importante, in conditiile unei investitii minime. Minusul consta in lipsa de control a corectitudinii colectarii, punctul de control fiind in zona de livrare, unde se verifica diferentele dintre comanda si marfa colectata.

Sistemul ERP si optimizarea costurilor logistice

Practic, daca un produs se afla in mai multe celule, iar sistemul indica una dintre ele in vederea colectarii, nu se poate verifica in timp real daca, din comoditate, nu a fost folosita o alta celula.

Dupa realizarea acestui prim pas in organizarea depozitului si dupa evaluarea beneficiilor curente si a potentialului progres, se poate trece la implementarea unui sistem mobil integrat, care sa aiba si functionalitati extinse de control asupra calitatii operatiunilor prestate. Gradul de automatizare poate fi crescut in timp, pe masura maturizarii proceselor logistice si a disponibilizarii resurselor investitionale.

Avantajele oferite de WMS integrat cu ERP

Avand in vedere faptul ca in general gradul de rotatie a fortei de munca aferente operarii unui depozit este ridicat, integrarea solutiei ERP cu un sistem eficient de Warehouse Management (WM) va permite:

Reducerea majora

a timpului de integrare a personalului nou angajat.

Reducerea impactului

rotatiei de personal asupra proceselor logistice.

Reduceri de costuri

un nou angajat devenind operational chiar din prima ora de lucru.

Sistemul ERP si optimizarea costurilor logistice

Aprovizionare si costuri logistice

O reducere de costuri logistice poate proveni si dintr-un proces de aprovizionare acurat. O supraincarcare cu marfa genereaza costuri suplimentare de depozitare si manipulare, iar o lipsa de stoc genereaza livrarea de comenzi incomplete, deci o diminuare a eficientei livrarilor.

Integrarea sistemului ERP cu o solutie de planificare a aprovizionarii va optimiza intregul proces, oferind organizatiei beneficii precum:

Reducere a timpului de planificare a stocurilor
80
Crestere a veniturilor
15
Reducere a nivelului stocurilor
20

Managementul Parcului Auto

Managementul parcului auto are doua componente: administrarea costurilor de operare a flotei si eficientizarea utilizarii acesteia. Prima parte se divide la randul ei intr-o sectiune de analiza si previzune a costurilor si a activitatilor desfasurate si intr-o sectiune proactiva de atentionare asupra activitatilor planificate sau recurente. Informatiile utlizate sunt specializate, specifice unui administrator de flota auto: accidente, revizii, consumuri, amenzi, foi de parcurs etc.

A doua componenta implica integrarea cu alte module ca surse de date: comenzi clienti, caracteristici articole, soferi, rute de livrare, divizii etc. Integrarea implica evident un proces desfasurat de catre mai multe departamente, cu reguli si responsabilitati clare. O buna implementare a unei astfel de integrari tine atat de calitatea sistemului informatic, cat si de maturitatea organizatiei.

Sistemul ERP si optimizarea costurilor logistice

Afla mai multe despre solutia SeniorERP!

Detalii