Care este diferenta intre CRM (Customer Relationship Management) si ERP (Enterprise Resource Planning)?

ERP vs CRM | Ce inseamna CRM? | Ce inseamna ERP? | CRM ERP Diferenta

ERP vs. CRM

Sistemele CRM si ERP prezinta o serie de asemanari, insa au roluri diferite. Ambele sisteme software distribuie informatiile intre angajati si furnizeaza managerilor raportari cu privire la performantele inregistrate. De asemenea, solutiile de tip CRM si ERP au un rol important in sporirea profitabilitatii companiei asigurand, printre altele, cresterea vanzarilor si minimizarea costurilor.

Insa, inainte de a stabili ce alte asemanari sau diferente sunt intre cele doua sisteme software, este esential sa clarificam ce inseamna CRM si ERP, cum functioneaza si ce beneficii vin odata cu utilizarea acestor solutii.

Ce este CRM

CRM este acronimul pentru denumirea englezeasca a solutiei Customer Relationship Management, care inseamna managementul relatiilor cu clientii. Pe scurt, o definitie pentru CRM ar fi urmatoarea: un sistem software care gestioneaza toate modurile prin care clientii interactioneaza cu un business.

Functionalitatile CRM au vizat in prima faza departamentele de vanzari, insa pe parcurs ce au fost supuse dezvoltarilor, astfel de solutii au devenit capabile sa gestioneze si alte componente ale unui business (relatii cu clientii, marketing, service etc.).

Cu un CRM performant si cu o abordare proactiva, companiile pot aduna informatii despre clienti pe care le pot utiliza pentru a imbunatati relatia cu acestia, pentru a obtine vanzari mai mari, campanii de promovare mai bine targetate si, in final, un business mai eficient.

Cum functioneaza CRM

Un sistem pentru managementul relatiilor cu clientii colecteaza si stocheaza informatii utile despre clienti, formand o baza de date completa despre acestial. Prin colectarea automata a datelor sau introducerea manuala a acestora, companiile le pot oferi angajatilor informatii complete cu privire la interactiunile cu clientii, imbunatatind astfel activitatea de business si sporind profitabilitatea.

Datele despre clienti care pot fi colectate si stocate cu ajutorul unui CRM sunt:

Informatii demografice
Preferinte de cumparare
Tipare de cumparare / comportament
Date de contact
Istoric de cumparare
Note despre interactiunile cu acestia

Ce este ERP

ERP este acronimul pentru denumirea englezeasca a solutiei Enterprise Resource Planning, care se refera la managementul resurselor unei companii. Acesta este un sistem software care permite gestionarea tuturor resurselor companei pentru operarea cu succes a afacerii.

Un sistem ERP ofera o baza de date care poate fi folosita de toate componentele organizatiei (financiar, contabilitate, vanzari, marketing etc.). In acelasi timp, un ERP poate fi extins si in zonele de management al stocului, management comenzi, managementul lantului de aprovizionare si al datelor cu privire la furnizorii de servicii.

ERP poate fi folosit cu succes si pe segmentele de achizitii, productie, distributie etc. Unele sisteme ERP ofera chiar si functionalitati de management al resurselor umane, CRM, SFA si nu numai.

Top beneficii oferite de un sistem ERP:

Automatizarea activitatilor

(planificare vanzari, incasari etc.) si eliminarea erorilor umane

Optimizarea proceselor

de business (prin integrare cu alte platforme, toate departamentele au acces la aceleasi informatii)

Gestionarea stocurilor

si pastrarea unei evidente clare si actualizate a acestora

tableta erp wfh 3

Acces la informatii

in timp real, oricand si de oriunde, cu aplicatia mobila ERP

Simplificarea procesului

de raportare financiara & generarea rapida a rapoartelor

Decizii imbunatatite

de business si mai mult control asupra businessului

Cum functioneaza ERP?

Organizeaza

procesele si activitatile de business, oferind acces centralizat la informatii si o legatura stransa intre date cheie, utilizatori, departamente si alte sisteme software.

Automatizeaza

o gama larga de operatiuni cu scopul de a pastra acuratetea datelor si a eficientiza fluxurile de lucru. Pentru un ERP, datele sunt unitatea de masura principala.

Culege date

fie prin import din alte baze de date sau sisteme, prin transfer folosind tehnologia EDI sau prin introducerea directa a datelor de catre operatori.

Diferente intre CRM si ERP

Diferenta fundamentala intre ERP si CRM este data de faptul ca sistemul ERP este destinat in general pentru gestionarea datelor financiare si a departamentelor financiar-contabile, in timp ce CRM vizeaza datele despre clienti folosite de departamentele de vanzari si de servicii cu clientii. Aplicatiile de tip ERP mai sunt cunoscute ca sisteme de back-office, iar cele CRM ca sisteme de front-office. Un alt aspect este faptul ca unele sisteme ERP pot include si o componenta de CRM, in timp ce solutiile CRM nu pot include componente de ERP.

Solutiile CRM au ca scop general majorarea profitului prin cresterea vanzarilor, acestea centralizand date din urmatoarele zone de business: marketing, vanzari, managementul contactelor si suport clienti. Pe de alta parte, ERP urmareste planificarea si gestionarea cat mai eficienta a resurselor pentru a obtine scaderea cheltuielilor si control crescut asupra costurilor si proceselor de business. Cand vorbim despre sisteme ERP, focusul cade asupra departamentelor din zona de management al resurselor umane, financiar & contabilitate, productie, managementul comenzilor si livrarilor.

Asemanari intre CRM si ERP

Atat ERP, cat si CRM sunt aplicatii de business care stocheaza si analizeaza informatii intr-o baza de date relationala si care permit automatizarea unei game largi de operatiuni. Desi au functionalitati diferite, cele doua sisteme au ca scop final dezvoltarea businessului si imbunatatirea profitului companiei. Atat ERP, cat si CRM sunt sisteme care pot fi implementate fie on-premise, fie in cloud (Software as a Service – SaaS).

Am nevoie de CRM, de ERP sau de ambele?

CRM sau ERP

Solutia CRM este o prima alegere pentru companiile cu echipe de vanzari care vor sa isi focuseze atentia pe gestionarea activitatilor legate de clienti si potentiali clienti, dar si pe imbunatatirea relatiilor cu acestia, pentru a atinge targetele setate si a creste vanzarile.

Pe de alta parte, sistemele ERP, avand o gama mult mai larga de functionalitati, sunt utilizate in companiile care isi doresc gestionarea eficienta a tuturor proceselor dintr-un business intr-o platforma unica (productie, aprovizionare, gestiune stocuri si comenzi, distributie, contabilitate etc.).

crm-erp-diferenta-banner-sistem-software-gestiune-erp-romania-crm-romania bg 4
sisteme erp si crm integrate pentru gestiunea operatiunilor companiei

CRM & ERP

Majoritatea businessurilor in crestere, de la intreprinderi mici si mijlocii pana la companiile mari, vor avea nevoie de la un anumit punct atat de o solutie ERP, cat si de un software CRM sau de o platforma care sa includa functionalitati din ambele sisteme.

Sistemele ERP actuale, care acopera si necesitatile din zona de marketing & vanzari, elimina problemele legate de integrare sau implementarea a doua solutii.

Prin urmare, alegerea unui soft scalabil de tip ERP care sa includa si o componenta de CRM reprezinta de departe cea mai buna alegere pentru businessurile axate pe eficienta si care vor sa gestioneze activitatile tuturor departamentelor intr-o singura platforma.

ERP cu functionalitati de CRM

Sistemul SeniorERP de la Senior Software ofera, pe langa functii specifice unui sistem ERP, functionalitati de CRM accesibile atat din web, cat si de pe mobil – informatiile si materialele despre clienti pot fi adaugate in sistem direct de pe teren, in timp real. Datele colectate si introduse in CRM sunt usor de accesat, echipa de vanzari avand la dispozitie toate resursele necesare ca sa obtina o trecere rapida de la potentiali clienti la contracte incheiate.

Astfel, companiile pot avea la dispozitie, oricand si de oriunde, instrumente performante pentru marketing si vanzari, putand sa-si optimizeze procesul de vanzare si de gestionare a relatiilor cu clientii. Pe langa accesul rapid la date despre vanzari, clienti si stocuri, printre avantajele pe care le ofera componenta de CRM se mai numara organizarea activitatilor zilnice si setarea de notificari.

Functionalitatile de CRM din SeniorERP ofera utilizatorilor acces la informatii despre: clienti si potentiali clienti; contacte; produse si stocuri; vizite si taskuri; oferte de vanzare; comenzi de clienti; formulare de marketing; oportunitati.

Descopera solutia ERP cu CRM integrat, de la Senior Software!

Detalii