Blog

AcasaCum gestionezi eficient operatiunile cu mijloace fixe cu un soft ERP?

Cum gestionezi eficient operatiunile cu mijloace fixe cu un soft ERP?

PUBLICAT PE 12 DECEMBRIE, 2022

Mijloacele fixe joaca un rol important in cadrul oricarui business, pentru ca, adesea, o parte semnificativa din investitii sunt destinate achizitionarii de echipamente, cladiri si vehicule. Cand vorbim despre mijloacele fixe, companiile se confrunta de multe ori cu dificultati privind locatia, starea, intretinerea si valoarea de depreciere a acestora. In randurile de mai jos, vom discuta mai multe despre notiunea de mijloace fixe, cum se realizeaza casarea si amortizarea acestora, dar si despre cum iti poti gestiona eficient operatiunile cu mijloace fixe folosind un sistem ERP.

Ce sunt mijloacele fixe?

Mijloacele fixe sunt imobilizari corporale care genereaza beneficii economice viitoare si sunt detinute de o societate pentru o perioada mai mare de un an. Din punct de vedere contabil, mijloacele fixe pot fi utilizate in productia de bunuri sau prestarea de servicii, se pot inchiria catre terti sau pot fi utilizate in atingerea unor scopuri administrative. Din punct de vedere fiscal, ca un bun sa se incadreze in categoria de active fixe, legea stabileste o valoare de intrare. Conform Codului Fiscal, un mijloc fix are o valoare fiscala la data intrarii in patrimoniul organizatiei mai mare sau egala cu 2500 lei.

Ce tip de imobilizari corporale intra in categoria mijloacelor fixe?

Se incadreaza ca mijloace fixe:

  • Aparatura de birou
  • Mijloacele de transport
  • Terenurile si investitiile realizate pentru amenajare
  • Constructiile
  • Instalatiile tehnice

In categoria de mijloace fixe nu intra: prototipurile, constructiile si instalatiile provizorii, padurile, sculele, instrumentele si dispozitivele care se folosesc pentru a fabrica produse in serie sau la executarea anumitor comenzi. De asemenea, nu se incadreaza in aceasta categorie motoarele, aparatele si alte subansambluri ale mijloacelor fixe, ce au rol de inlocuire a componentelor uzate, cu ocazia reparatiilor de orice fel si nu se considera mijloace fixe nici echipamentele de protectie si de lucru, imbracamintea speciala, accesoriile de pat. Animalele care nu au atins pragul maturitatii, cele de ingrasat, pasarile si coloniile de albine, nu pot fi considerate mijloace fixe.

mijloace fixe Cum se amortizeaza un mijloc fix si cum se calculeaza in ERP

Cum se amortizeaza un mijloc fix?

Una dintre cele mai importante activitati legate de mijloacele fixe este amortizarea lor, iar acest proces se inregistreaza si se calculeaza in fiecare luna. Amortizarea inseamna recuperarea treptata a cheltuielilor facute cu mijloacele fixe, pe toata perioada de utilizare a acestora si orice mijloc fix poate fi amortizat, daca se indeplinesc o serie de conditii, cum ar fi: bunul trebuie detinut si utilizat in productie, pentru livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative. Mai mult, pentru a putea amortiza cheltuielile, mijloacele fixe trebuie sa aiba inclusa o valoare fiscala mai mare de 2500 de lei la data intrarii in posesie si durata normala de utilizare care depaseste 12 luni.

Cate tipuri de amortizare mijloace fixe exista?

Procesul de amortizare trebuie privit din mai multe perspective:

1) Perspectiva contabila, care priveste uzura si devalorizarea iremediabila a mijlocului fix
2) Perspectiva financiara – una dintre caile de reinnoire a investitiei
3) Perspectiva fiscala – cea care priveste cheltuiala acceptata la deductibilitate

In functie de metodele de amortizare care sunt puse in practica, exista trei tipuri prin care aceasta poate avea loc:

Amortizarea liniara presupune repartizarea uniforma a cheltuielilor si are loc asupra duratei de utilizare, ceea ce inseamna ca valoarea mijlocului fix se imparte la durata normala de functionare
Amortizarea degresiva se refera la parcurgerea mai multor etape si incepe cu o valoare mai mare, ce este redusa treptat
Amortizarea accelerata este atunci cand cheltuielile de exploatare includ o amortizare ce poate atinge pana la 50% din valoarea de intrare a imobilizarii respective in primul an de functionare

Cate-tipuri-de-amortizare-mijloace-fixe-exista-si-cum-se-calculeaza-in-soft-erp.webp

Ce inseamna casarea mijloacelor fixe si cum se efectueaza?

Iesirea din gestiune a unui mijloc fix se numeste casare si se efectueaza in momentul in care utilizarea acestei imobilizari nu mai aduce niciun beneficiu economic viitor. Din perspectiva fiscala, casarea unor mijloace fixe reprezinta procedeul prin care activul respectiv se scoate din functiune, se dezmembreaza, iar componentele rezultate sunt valorificate prin utilizarea lor in activele societatii sau prin vanzare. Pentru a casa imobilizarile corporale, trebuie sa se incheie un proces verbal prin care sa se constate deprecierea activului respectiv, si sa se formuleze o propunere de casare, care sa fie insotita de motivarea acesteia. De regula, constatarile au loc cand se efectueaza inventarierea anuala a patrimoniului. Administratorul societatii comerciale sau consiliul de administrare aproba propunerea de casare, iar dupa aceasta etapa trebuie numita o comisie de casare prin emiterea unei decizii. Dupa casarea propriu-zisa, se incheie un proces verbal prin care se atesta scoaterea din functiune a activului respectiv.

Cum te poate ajuta softul ERP de la Senior Software sa gestionezi eficient operatiunile cu mijloace fixe?

SeniorERP este solutia software, 100% romaneasca, destinata managementului resurselor companiei, care gestioneaza integrat mijloacele fixe. Cu SeniorERP obtii vizibilitate totala asupra mijloacelor fixe si amortizarilor. Softul de la Senior Software este la curent cu legislatia romana in vigoare, iar, astfel, orice schimbare este integrata rapid in sistem si pusa la dispozitia utilizatorilor. Cu o interfata intuitiva, SeniorERP este usor de utilizat, iar accesul in sistem se face pe baza rolurilor detinute de utilizator. Aplicatia permite accesul instant la informatiile istorice, prin rapoartele si dashboardurile disponibile in sistem si urmareste in detaliu operatiunile aplicate asupra mijloacelor fixe pe toata durata de functionare. In SeniorERP ai posibilitatea de a declara mai multe standarde de amortizare, precum standard de amortizare contabila, standard de amortizare fiscala si altele, iar in momentul emiterii rapoartelor se va tine cont de standardul de amortizare selectat.

Avantajele utilizarii SeniorERP pentru mijloace fixe:

• Economisesti timp, pentru ca receptia, calculul amortizarilor, reevaluarea sau raportarea pot fi automatizate cu usurinta
• Lucrezi eficient, sistemul acoperind toate metodele de amortizare prevazute de legislatie
• Generezi automat documentele aferente principalelor operatiuni: dare in folosinta, modernizare, casare, vanzare mijloace fixe.

Afla mai multe despre SeniorERP!