Blog

AcasaSeniorERP este integrat cu RO e-Transport – sistemul de monitorizare a transporturilor pentru bunurile cu risc fiscal ridicat

SeniorERP este integrat cu RO e-Transport – sistemul de monitorizare a transporturilor pentru bunurile cu risc fiscal ridicat

PUBLICAT PE 25 NOIEMBRIE, 2022

Ce este RO e-Transport?

RO e-Transport este sistemul de monitorizare a transportului de marfuri cu risc fiscal ridicat (legume, fructe, bauturi alcoolice, produse minerale, imbracaminte si incaltaminte) si a fost implementat de autoritati in cadrul procesului de digitalizare a administratiei fiscale. e Transport a devenit obligatoriu in iulie 2022, insa termenul de aplicare a amenzilor pentru contribuabilii vizati, care nu se conformeaza, a fost amanat pana la 1 ianuarie 2023.

Cui se adreseaza?

Radarul marfurilor, asa cum se mai numeste RO e Transport, se adreseaza direct importatorilor, distribuitorilor si exportatorilor de bunuri cu risc fiscal ridicat. Conform Ordinului 802/29.04.2022, bunurile cu risc fiscal ridicat care sunt transportate rutier si fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport sunt:

  • Legume, plante, radacini si tuberculi, alimentare, care sunt incadrate la codurile NC de la 0701 la 0714 inclusiv;
  • Fructe comestibile, coji de citrice sau de pepeni, care sunt incadrate la codurile NC de la 0801 la 0814 inclusiv;
  • Bauturi, lichide alcoolice si otet, care sunt incadrate la codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv;
  • Sare, sulf, pamanturi si pietre, ipsos, var si ciment, incadrate la codurile NC 2505 si 2517;
  • Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, tricotate sau crosetate, care sunt incadrate la codurile NC de la 6101 la 6117 inclusiv;
  • Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, altele decat cele tricotate sau crosetate, care sunt incadrate la codurile NC de la 6201 la 6212 inclusiv si la codurile NC de la 6214 la 6217;
  • Incaltaminte, ghetre și articole similare, parti ale acestor articole, care se incadreaza la codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv;
  • Fonta, fier si otel, care se incadreaza la codurile NC 7213 şi 7214.

Odata inregistrate in sistemul e-Transport, bunurile primesc un cod unic UIT generat automat si care este valabil 5 zile, de la data inceperii transportului, cu extindere de pana la 15 zile pentru achizitii intracomunitare de bunuri, tranzactii intracomunitare in tranzit, operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer, transporturi de bunuri ce reprezinta stocuri la dispozitia clientului conform Codului fiscal.

Codul UIT acordat transportatorului se va aplica pe documentatia de transport, iar conducatorii de vehicule care transporta bunuri cu risc fiscal ridicat, sunt obligati sa il detina pe toata durata transportului.

ro etransport Ce tipuri de transport vizeaza e Transport

Ce tipuri de transport vizeaza e Transport?

Sistemul vizeaza:

  • Transporturile care incep si se finalizeaza pe teritoriul Romaniei
  • Tranzactiile transfrontaliere care incep pe teritoriul tarii (de exemplu: export, livrare intracomunitara)
  • Toate tranzactiile transfrontaliere care sunt finalizate in Romania (de exemplu: import, achizitie intracomunitara)
  • Toate tranzactiile transfrontaliere care tranziteaza teritoriul Romaniei (si in acest caz o parte din transport se desfasoara pe teritoriul Romaniei)

Cine are obligatia sa declare datele in e Transport?

Declararea informatiilor in e Transport se va realiza inainte sa inceapa operatiunea de transport pe teritoriul Romaniei, iar cei care au obligatia sa declare datele sunt:

Destinatarul inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului care este inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
Beneficiarul din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat
Furnizorul din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
Depozitarul, cand vorbim de bunuri cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile care sunt descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa ce a fost format un nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.

De la 1 ianuarie 2023, daca vor exista contribuabili vizati pentru e Transport care nu vor respecta prevederile, amenzile aplicate vor fi cuprinse intre 10.000 lei si 50.000 lei pentru persoanele fizice si intre 50.000 si 100.000 lei pentru persoanele juridice, la care se va adauga confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.

Cum se realizeaza raportarea Ro e Transport la ANAF?

Pentru a se realiza raportarea RO e-Transport la ANAF, se acceseaza sistemul RO e-Transport din spatiul privat virtual (SPV) al contribuabilului si se completeaza, in sectiunile dedicate: date despre partenerii comerciali, marfurile care sunt transportate, inclusiv descrierea, caracteristicile, cantitatile si valoarea acestora, locurile de unde sunt incarcate si descarcate sau detalii legate de tipul de transport folosit. Raportarea e Transport este posibila prin transmiterea fisierului .xml, cu datele mentionate anterior, care va trece printr-o serie de validari din partea autoritatii fiscale, la fel ca celelalte raportari ANAF.

Solutia ERP de la Senior Software si e-Transport ANAF

Cu ajutorul solutiei actualizate de la Senior Software, SeniorERP – sistem ERP 100% romanesc, companiile vizate de RO e-Transport au posibilitatea sa simplifice procedura de raportare in sistemul national pentru monitorizarea transporturilor cu risc fiscal ridicat. SeniorERP este perfect integrat cu sistemul eTransport, iar transmiterea datelor catre ANAF se realizeaza printr-o simpla apasare de buton.

Citeste mai multe despre RO e-Transport!
e transport in erp integrarea functionalitatii de raportare ro etransport in seniorerp