Cum te ajuta un sistem ERP sa optimizezi costurile logistice?
Sistemul ERP si optimizarea costurilor de logistica
In general, pentru o firma de import si distributie, in totalul costurilor efective, ponderea cea mai mare revine cheltuielilor aferente activitatilor de natura logistica. Prin urmare, eforturile de eficientizare a activitatii sunt canalizate in primul rand catre rentabilizarea operatiunilor logistice. Iata cateva alternative pentru optimizarea costurilor logistice.
Cum scazi costurile logistice cand ai propriul depozit?
Pasi catre automatizarea depozitelor: ERP integrat cu WMS
In domeniul automatizarii depozitelor, cazul ideal este acela al “depozitelor digitale”, complet automatizate.
Pentru realizarea acestui tip de depozit, este necesara o investitie initiala substantiala in soft si echipamente. In cazul in care compania nu este pregatita pentru un astel de cost, exista calea de mijloc a implementarii unui sistem de WM (Warehouse Management) capabil sa aduca reduceri semnificative de costuri.
Un prim pas poate fi facut prin alegerea unei variante “paper based” – pe baza de tiparire de note de colectare si depozitare. Acest tip de sistem organizeaza depozitarea automata a marfii in depozit, regasirea eficienta a acesteia in momentul pregatirii unei comenzi si poate aduce beneficii importante, in conditiile unei investitii minime. Minusul consta in lipsa de control a corectitudinii colectarii, punctul de control fiind in zona de livrare, unde se verifica diferentele dintre comanda si marfa colectata.
Practic, daca un produs se afla in mai multe celule, iar sistemul indica una dintre ele in vederea colectarii, nu se poate verifica in timp real daca, din comoditate, nu a fost folosita o alta celula.
Dupa realizarea acestui prim pas in organizarea depozitului si dupa evaluarea beneficiilor curente si a potentialului progres, se poate trece la implementarea unui sistem mobil integrat, care sa aiba si functionalitati extinse de control asupra calitatii operatiunilor prestate. Gradul de automatizare poate fi crescut in timp, pe masura maturizarii proceselor logistice si a disponibilizarii resurselor investitionale.
Aprovizionare si costuri logistice
O reducere de costuri logistice poate proveni si dintr-un proces de aprovizionare acurat. O supraincarcare cu marfa genereaza costuri suplimentare de depozitare si manipulare, iar o lipsa de stoc genereaza livrarea de comenzi incomplete, deci o diminuare a eficientei livrarilor.
Integrarea sistemului ERP cu o solutie de planificare a aprovizionarii va optimiza intregul proces, oferind organizatiei beneficii precum:
Reducere a timpului de planificare a stocurilor
80Crestere a veniturilor
15Reducere a nivelului stocurilor
20Managementul Parcului Auto
Managementul parcului auto are doua componente: administrarea costurilor de operare a flotei si eficientizarea utilizarii acesteia. Prima parte se divide la randul ei intr-o sectiune de analiza si previzune a costurilor si a activitatilor desfasurate si intr-o sectiune proactiva de atentionare asupra activitatilor planificate sau recurente. Informatiile utlizate sunt specializate, specifice unui administrator de flota auto: accidente, revizii, consumuri, amenzi, foi de parcurs etc.
A doua componenta implica integrarea cu alte module ca surse de date: comenzi clienti, caracteristici articole, soferi, rute de livrare, divizii etc. Integrarea implica evident un proces desfasurat de catre mai multe departamente, cu reguli si responsabilitati clare. O buna implementare a unei astfel de integrari tine atat de calitatea sistemului informatic, cat si de maturitatea organizatiei.